نقش ابعاد سلامت معنوی در پیش‌بینی اختلالات خلقی (افسردگی، اضطراب، استرس) و احساس انسجام روانی

نوع مقاله : علمی-ترویجی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات

2 گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد سلامت‌معنوی در پیش‌بینی اختلالات خلقی و احساس انسجام روانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قاین ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. این پژوهش از نوع توصیفی‌ـ‌همبستگی به شمار می‌آید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قاین بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 285 نفر به عنوان نمونه پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند روش نمونه‌گیری استفاده شده، نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. با استفاده از پرسشنامه‌های سلامت‌معنوی پالوتزین و الیسون(1982)، افسردگی، اضطراب، استرس(DASS) لاویبوند و لاویبوند(1995)، احساس انسجام روانی آنتونوسکی(1987)، اطلاعات لازم جمع‌آوری گردید و نتایج به کمک نرم‌افزار Spss23 و با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سلامت معنوی با اختلالات خلقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و سلامت وجودی توان پیش‌بینی اختلالات خلقی را دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سلامت معنوی با احساس انسجام روانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و سلامت وجودی توان پیش‌بینی احساس انسجام روانی را دارد. سلامت معنوی بعدی از سلامت است که در نظام آموزش و پرورش کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و نتایج این مطالعه می‌تواند در اعتلای سلامت معنوی دانش‌آموزان به عنوان قشری آسیب‌پذیر مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of spiritual health dimensions in predicting mood disorders (depression, anxiety, stress) and sense of psychological cohesion

نویسندگان [English]

  • Zohreh Abbasi 1
  • Ahmad Movahhed 2
  • Shima Mirzaee koujali 3
1 M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Qayenat
2 , Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Bachelor of General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study was carried out with the aim of investigating the role of spiritual health dimensions in predicting mood disorders and sense of psychological cohesion in Secondary female students of Qaen city. This research is descriptive-correlation type. The statistical population of this research was All female students of Qaen secondary school. Using the Kerjcie and Morgan table, 285 people were investigated as a research sample. The sampling method used was cluster sampling. Using Palotzin and Ellison spiritual health questionnaire (1982), depression, anxiety, stress (DASS) scale Lovibond and Lovibond (1995), and Antonovsky's sense of cohesion questionnaire (1987), the necessary information was collected and the results were analyzed with the help of Spss23 software and using Pearson and regression tests. The results showed that there is a negative and significant relationship between the spiritual health and mood disorders, and existential health can predict mood disorders. Also, the results showed that there is a positive and significant relationship between the spiritual health and the sense of psychological cohesion, and existential health can predict the sense of psychological cohesion. Spiritual health is a dimension of health that has received less attention in the education system and the results of this study can be considered in improving the spiritual health of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spiritual health
  • mood disorders
  • sense of psychological cohesion
  • students