تبیین سرمایه‌گذرای روانی-معنوی براساس قرآن کریم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، مربی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران

2 دانشیار روان‌شناسی تربیتی، مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف تبیین سرمایه‌گذرای روانی-معنوی براساس قرآن کریم و با استفاده از روش‌های کیفی و کمی انجام گرفت. در بخش کیفی از روش استنباط دینی-روان‌شناختی استفاده شد. جامعه آماری در این بخش آیات قرآن و روایات تفسیری مرتبط و جامعه آماری بخش کمی، متخصصان خبره از اساتید حوزه علیمه قم دارای تخصص در حوزه مسائل اسلامی وروان‌شناسی بودند. یافته‌ها نشان می‌دهند که: الف) برخلاف دیدگاه روان‌شناسان، سرمایه‌گذاری روانی دوسویه می‌باشد؛ ب) سرمایه‌گذاری روانی در چارچوب نظام ادراکی توحیدی و معنوی تبیین می‌شود؛ ج) پیوند ناگسستنی دنیا و آخرت و پنداره‌زدایی از دنیا موجب سرمایه‌گذاری صحیح می‌شود؛ د) دنیا و دیگران به عنوان مهم‌ترین موضوعات سرمایه‌گذار روانی-معنوی، زمینه تحول روانی فرد را ایجاد می‌کنند؛ ه) سرمایه‌گذاری سالم موجب انسجام شخصیت و توحید یافتگی نظام روان‌شناختی فرد و سرمایه‌گذاری ناسالم روی پشتوانه‌های خودساخته و فانی انسجام نظام روان‌شناختی را با تعارض روانی- معنوی تهدید می‌کند؛ و) آموزه‌های قرآنی با تأکید بر نقش کلیدی نیت خالص و عمل صالح در خَلق سرمایه روانی-معنوی، بُعدی فعال و پویا به مفهوم سرمایه‌گذاری می‌بخشد؛ ز) موجودی می‌تواند حکم موضوع سرمایه‌گذاری روانی-معنوی را پیدا کند که به‌طور حقیقی ویژگی‌های کمالی را دارا باشد؛ ح) خداوند به عنوان تنها موضوع شایسته برای سرمایه‌گذاری روانی-معنوی سالم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining Psycho-Spiritual Investment Based on the Holy Quran

نویسندگان [English]

  • Hossein Elahi 1
  • Mohammad Mahdi Safurayi Parizi 2
1 PhD student in psychology, instructor, Humanities Higher Education Complex. Al-Mustafa International University, Qom, Iran.
2 Associate Professor of Educational Psychology, Islamic Humanities Higher Education Complex, Al-Mustafa Al-Alamiyah University, Qom, Iran
چکیده [English]

The present research aimed to elucidate psycho-spiritual investment based on the Holy Quran, employing both qualitative and quantitative methodologies. In the qualitative section, a religious-psychological inferential approach was utilized. The statistical population for this part comprised Quranic verses and related interpretive narrations. For the quantitative section, the statistical population consisted of expert specialists from the seminary of Qom with expertise in Islamic studies and psychology. The findings indicate that: a) Contrary to the view of psychologists, psycho-investment is bidirectional; b) Psycho-investment is explained within the framework of a monotheistic perceptual and spiritual system; c) The indissoluble link between this world and the hereafter, and the demystification of this world, leads to proper investment; d) This world and others, as the most crucial subjects of psycho-spiritual investment, facilitate an individual’s psychological transformation; e) Healthy investment fosters personality integration and the monotheistic unity of an individual’s psychological system, whereas unhealthy investment in self-created and transient supports threatens the integrity of the psychological system with psycho-spiritual conflict; f) Quranic teachings, by emphasizing the pivotal role of pure intention and righteous deeds in generating psycho-spiritual capital, impart an active and dynamic dimension to the concept of investment; g) An entity can serve as the subject of psycho-spiritual investment if it genuinely possesses attributes of perfection; h) God is the sole worthy subject for healthy psycho-spiritual investment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Psychological investment
  • spiritual investment
  • attachment
  • monotheistic perceptual system