مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و روان‌درمانگری اسلامی مبتنی بر کیفیت‌زندگی بر افسردگی در نوجوانان

نوع مقاله : علمی-ترویجی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران.

2 استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 کارشناس ارشد روانشناسی، آموزگار ابتدائی منطقه گندمان، گندمان، ایران.

چکیده

دوران نوجوانی از دوره‌های حساس رشد به شمار می‌رود و نوجوانان گاهی در معرض برخی آسیب‌ها از جمله اختلال افسردگی و اضطراب می‌باشند. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و روان‌درمانگری اسلامی مبتنی بر کیفیت ‌زندگی و افسردگی در نوجوانان بود. پژوهش حاضر کاربردی و از نظر روش آزمایشی بود که در قالب یک طرح پیش­آزمون، پس­آزمون با دوگروه آزمایش و یک گروه کنترل و اجرا شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II - 1996)  بود؛ بدین منظور 30 نفر از دانش­آموزانی که در آزمون افسردگی بک نمره بالای20 را گرفته بودند، به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس گروه­های آزمایش شناختی رفتاری در هشت جلسه و گروه روان‌درمانگری اسلامی مبتنی بر کیفیت ‌زندگی در هشت جلسه به صورت گروهی، مداخله­های درمانی را دریافت کردند. داده­ها  با روش آماری تحلیل کواریانس بررسی شدند. یافته­ها نشان داد که افسردگی در هر دو گروه آزمایش کاهش معناداری یافته است، اما از نظر ارجحیت، برتری درمان خاصی نسبت به یکی دیگر در این مطالعه دیده نشد، یعنی نمی­توان گفت کدام‌یک بیشتر مؤثرتر است. پس بنابر نتایج پژوهش می­توان از درمان شناختی رفتاری و روان‌درمانگری اسلامی مبتنی بر کیفیت ‌زندگی به­ عنوان روش­های مداخله­ای مؤثر در کاهش افسردگی و افزایش کیفیت ­زندگی به عنوان یک روش مؤثرتر سود جست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and Islamic quality of life therapy on depression in adolescents

نویسندگان [English]

  • Hamidreza FarajiVstgani 1
  • Mohammad Yasin Seifi Gandomani 2
  • Sarah kalantari meybodi 3
1 M.A. in Clinical Psychology, Department of Psychology, Khomeini Shahr Branch, Islamic Azad University, Khomeini Shahr, Isfahan, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology Department, Payam Noor University, Tehran, Iran.
3 M.A. in Psychology, Elementary School Teacher in Gandoman, Gandoman, Iran.
چکیده [English]

Adolescence is a sensitive period of development and adolescents are sometimes prone to certain traumas, including depressive disorder and anxiety. the goal of this study was to evaluate the Comparison of the effectiveness of cognitive-behavioral therapy and Islamic quality of life therapy on depression in adolescents. The present study is applied in terms of experimental method in the form of a pre-test design, post-test with the control group and interventio. The research instruments included Beck Depression (1996- BDI-II). For this purpose, 30 students who scored above 20 in the Beck depression test were randomly selected by multi-stage cluster sampling method.Then, the cognitive behavioral test groups received therapeutic interventions in 8 sessions and the Islamic quality of life therapy group in 8 sessions. The data were analyzed using the statistical method of analysis of covariance. The findings show that depression has decreased significantly in both experimental groups, but in terms of preference, the superiority of a particular treatment over another was not seen in this study, which means it cannot be said which one is more effective. According to the findings of this research, it can be said that cognitive behavioral therapy and Islamic therapy based on quality of life are useful as effective intervention methods to reduce depression and increase quality of life.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive-behavioral therapy
  • Islamic quality of life therapy
  • depression
  • adolescents