مفهوم سازی خودآگاهی هیجانی در عرفان اسلامی

نوع مقاله : علمی-ترویجی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان شناسی مثبت گرا، دانشکده هدی، قم، ایران.

2 استادیار روان‌شناسی، گروه اخلاق و تربیت، پژوهشگاه بین‌المللی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران.

چکیده

این پژوهش با هدف مفهوم‌‌سازی خودآگاهی هیجانی در عرفان اسلامی انجام شده است. روش پژوهش تحلیل کیفی محتوای متون دینی (شجاعی، 1399) بود؛ بدین‌منظور، نخست واژه‌ها و مفاهیم مرتبط با خودآگاهی هیجانی در عرفان اسلامی گردآوری شد. در مرحله بعد واژه‌ها و مفاهیم گردآوری‌شده با به کارگیری اصول پیش پردازش متن بررسی شد و محتواهای استنباطی مربوط به هر مفهوم و گزاره، کنار آنها روی فرم ثبت و با تحلیل و طبقه‌بندی محتواهای استنباطی مؤلفه‌های خودآگاهی هیجانی به دست آمد. سپس مؤلفه‌ها برای روایی‌سنجی در اختیار کارشناسان قرار گرفت و پس از محاسبه cvi و cvr و اعمال نظر کارشناسان درنهایت یازده مؤلفه شامل شناخت خود واقعی، شناخت باورهای خود، آگاهی از ارزش‌‌های خود، تشخیص هیجان مثبت، تشخیص هیجان‌‌های منفی، شناخت احساس‌‌های خود، آگاهی نسبت به پیامد هیجان‌‌ها، توانایی کنترل هیجان‌‌ها، آگاهی نسبت به عوامل پدیدآورنده هیجان‌‌ها، احساس آمادگی برای تغییر مثبت، گرایش به استفاده بهینه و مطلوب از هیجان‌‌ها برای خودآگاهی هیجانی در عرفان اسلامی به دست آمد. سپس مدل مفهومی خودآگاهی هیجانی براساس مؤلفه‌های به دست آمده ترسیم شد. یافته‌‌های این پژوهش زمینه ساخت مقیاس و تدوین بسته آموزشی برای خودآگاهی هیجانی عرفانی را فراهم می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

.Conceptualization of Emotional Self-Awareness in Islamic Mysticism

نویسندگان [English]

  • . . 1
  • momammad sadiq shojaei 2
1 .
2 Assistant Professor of Psychology, Department of Ethics and Education, Al-Mustafa International Research Institute, Qom, Iran.
چکیده [English]

The present study aimed to conceptualize emotional self-awareness within the framework of Islamic mysticism. The research method was a qualitative content analysis of religious texts (Shojaei, 2020). To this end, terms and concepts related to emotional self-awareness in Islamic mystical literature were first collected. In the next stage, these terms and concepts were examined using text pre-processing principles. Inferential contents related to each concept and proposition were recorded alongside them on an analysis form. Through analysis and categorization of these inferential contents, the components of emotional self-awareness were extracted. These components were then evaluated for content validity by experts using CVI and CVR metrics. After incorporating expert feedback, eleven components were finalized: recognition of the true self, identification of personal beliefs, awareness of personal values, recognition of positive emotions, recognition of negative emotions, understanding of one’s feelings, awareness of the consequences of emotions, ability to regulate emotions, awareness of emotion-inducing factors, readiness for positive change, and inclination to make optimal and constructive use of emotions. Based on these components, a conceptual model of emotional self-awareness in Islamic mysticism was developed. The findings of this study pave the way for designing measurement tools and educational programs related to mystical emotional self-awareness.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-awareness
  • Emotional self-awareness
  • Islamic mysticism
  • Positive psychology