نقش ابعاد سلامت معنوی در پیش‌بینی اختلالات خلقی (افسردگی، اضطراب، استرس) و احساس انسجام روانی

نوع مقاله : علمی-ترویجی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، قاینات، ایران.

2 گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناسی روانشناسی عمومی دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد سلامت ‌معنوی در پیش‌بینی اختلالات خلقی و احساس انسجام روانی در دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قاین ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. این پژوهش از نوع توصیفی ‌ـ ‌همبستگی به شمار می‌آید. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر قاین بودند. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 285 نفر به عنوان نمونه پژوهش بررسی شدند. روش نمونه‌گیری استفاده‌ شده نمونه‌گیری خوشه‌ای بود. با استفاده از پرسشنامه‌های سلامت ‌معنوی پالوتزین و الیسون (1982)، افسردگی، اضطراب، استرس (DASS) لاویبوند و لاویبوند (1995)، احساس انسجام روانی آنتونوسکی (1987)، اطلاعات لازم جمع‌آوری و نتایج به کمک نرم‌افزار Spss23  و با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین ابعاد سلامت معنوی با اختلالات خلقی رابطه منفی و معناداری وجود دارد و سلامت وجودی توان پیش‌بینی اختلالات خلقی را دارد؛ همچنین یافته‌های پژوهش نشان داد بین ابعاد سلامت معنوی با احساس انسجام روانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و سلامت وجودی توان پیش‌بینی احساس انسجام روانی را دارد. سلامت معنوی بعدی از سلامت است که در نظام آموزش و پرورش توجه کمتری بدان شده است و نتایج این مطالعه می‌تواند در اعتلای سلامت معنوی دانش‌آموزان به عنوان قشری آسیب‌پذیر مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Spiritual Health Dimensions in Predicting Mood Disorders (Depression, Anxiety, Stress) and Sense of Coherence

نویسندگان [English]

  • Zohreh Abbasi 1
  • Ahmad Movahhed 2
  • Shima Mirzaee koujali 3
1 M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Qaenat Branch, Qaenat, Iran.
2 Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 B.A. in General Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aimed to investigate the role of spiritual health dimensions in predicting mood disorders and sense of coherence among female high school students in Qaen. This research employed a descriptive-correlational design. The statistical population consisted of all female students in the second level of high school in Qaen. Based on Krejcie and Morgan’s table, 285 participants were selected through cluster sampling. Data were collected using the Spiritual Well-Being Scale (Paloutzian & Ellison, 1982), the Depression, Anxiety, Stress Scales (DASS; Lovibond & Lovibond, 1995), and the Sense of Coherence Scale (Antonovsky, 1987). Data analysis was conducted using Pearson correlation and regression analysis in SPSS-23. The results indicated a significant negative correlation between spiritual health dimensions and mood disorders, with existential well-being serving as a significant predictor of mood disorders. Furthermore, a significant positive correlation was found between spiritual health dimensions and sense of coherence, with existential well-being also predicting the sense of coherence. Spiritual health is an often neglected dimension within the education system, and the findings of this study may contribute to enhancing spiritual well-being among students, a vulnerable population.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Spiritual health
  • Mood disorders
  • Sense of coherence
  • Students